Képességfejlesztés

A terápiáról
Az alternatív képességfejlesztő lovas terápia egy olyan komplex személyiség és képességfejlesztő módszer, amely a kineziológia, pszichológia, gyógypedagógia, gyógytorna egyes elemeit felhasználva, valamint a lovaglás és a lóval való kapcsolat áldásos hatásaira támaszkodva elősegíti a testi és szellemi fejlődést, segít a test öngyógyító mechanizmusának beindításában, feloldja a különféle blokkokat, amelyek gátolnak céljaink elérésében és a teljes élet megélésében.
A fejlesztőlovaglás hatásai:
Szenzoros integráció
A lovaglás során a lovas külső környezeti ingerekre való reakciója is javítható:a szaglással, tapintással, hallással szerezhető érzékek az érintés, illetve a környezeti "hatások" segítségévelaz egyensúlyi helyzet a ló jármódjának, illetve a mozgás irányának változtatásávala látás a ló irányításával befolyásolható
A külső ingerek a lovaglás során együttesen lépnek fel, s ezzel elősegítik a proprioceptorok ( azon receptorok, melyek információt juttatnak el izmaink, ínszalagjaink, izületeink részére ) működését.
A jó közérzet általános érzése
A szabad levegőn - távol a kórháztól, az orvosi rendelőtől, esetleg otthontól - végzett gyakorlatok elősegítik a jó közérzet kialakulását, állandósulását.
Önbizalom javulása
A beteg önbizalma a lovaglási, cselekvési képességek - melyeket általában ép, egészséges, munkaképes emberek végeznek - tanulásával folyamatosan növelhető.
Külvilág iránti érdeklődés
A betegségük következtében "bezárkózott" emberek részére a világ lekicsinyül. A lovaglás növeli az érdeklődést a külvilág iránt ( mi történik a lovas körül ), s így lehetőség nyílik a világ lóhátról történő "felfedezésére".
Érdeklődés növelése a saját környezete iránt
A lovaglás izgalma és a gyakorlatok befolyásolják a lovast, s felbátorítják őt, hogy megossza élményeit másokkal is.
Kockázatvállalás, felelősségérzet
A lovaglás nem veszélytelen sport. A lovas a tanulás során megismeri a félelmet, a kockázatot, ugyanúgy, ahogy megpróbál új ismereteket szerezni, vagy esetleg más pozíciókat is kipróbálni a lovon.
Nagyobb türelem
A betegnek meg kell tanulnia türelmesnek lenni mialatt megpróbálja befolyásolni a lovat, hiszen a ló is saját gondolatvilággal rendelkezik. A türelem eredménye egy összehangolt munka ló és lovas között. A lovaglási "alapelvek" átismétlése szintén segítségünkre lehetnek abban, hogy türelmesebbek legyünk.
Érzelmek kontrolálása, önfegyelem
A lovas gyorsan megtanulja, hogy egy "rendezetlen", kontrollálatlan lovas "rendezetlen" lovat is jelent. A kiabálás, a sírás és az érzelmi kitörések "felzaklatják" a lovat, melynek következtében a ló félelemmel érezhet lovasa iránt. A lovas megtanulja érzelmeit kontrollálni, majd később helyesen is fejezi ki őket.
"Egészséges ember" érzése
A különböző képességek nehézségek szerinti megtanulása - akárcsak az egészséges emberek esetében - a teljesen "ép" ember érzését keltik a betegben.
Figyelem összpontosítása
A lovas egyre inkább kontroll alatt érzi saját világát úgy, ahogy befolyást gyakorol egy élőlényre.
Barátság
Igaz, a lovaglás egy önállóan végzett tevékenység is lehet, a lovasok általában mégis kisebb csoportokba szerveződnek. A lovasok megosztják egymás közt a lovak iránt érzett szeretetüket, lovaglások során szerzett tapasztalataikat, s ez megfelelő alapja a barátságnak.
Tisztelet és szeretet az állatok iránt
A lovak nagy figyelmet és törődést igényelnek. A lovasokban először érdeklődés alakul ki a lovak iránt, ami a későbbiekben törődéssé alakul át. Ennek megfelelően a legelső dolog mindig a lovak szükségleteinek kielégítése lesz.
Élvezet
Semmi kétség a felől, hogy a lovaglás egy örömteli sport. Minden egyes foglalkozás alkalmával a lovasok izgalommal és örömtelien érkeznek meg a lovardába.
"Gyógyító" olvasás
Mielőtt megismerkedünk a betűk, az olvasás világával alapvető dolog, hogy megtanuljuk felismerni a különböző formákat, méreteket és színeket. Ezek a "feladatok" a lovon sokkal könnyebben és gyorsabban végezhetők el különféle játékok segítségével. A tanulás folyamán sokkal kisebb ellenállásba ütközünk, ha a lovas tudja, hogy ez mind a lovaglás része. Alkalmazhatunk különböző jeleket, egymás után különálló szavakat olvashatunk, megtanulhatjuk a legfontosabb jelek, figyelemfelhívó táblák ( stop, veszély, kijárat ) jelentését is, melyek lényegesek a mindennapi életben.
"Gyógyító" matematika
A számolás különböző módokon tanítható meg a betegek számára. Ilyenek például:mennyit lépett a ló?hány fa van a lovarda körül?hány füle és lába van a lónak?
A számok közötti különbség az összehasonlítások révén fejlődik ki ( pl.: hány lába van a lónak és hány lába van az embernek ). Az összeadás és kivonás játékok segítségével tanítható meg ( pl.: számozott hab-kockák eldobása, majd az így kapott számok összeadása és kivonása )
Tevékenységek megtervezése
Néhány dolog, mint például a ceruza megfogása és használata nagyon egyszerűnek tűnik számunkra, pedig ez "hatalmas" feladat a szervezet részére. Minden egyes tevékenység legfontosabb eleme, hogy sorrendet tudjunk felállítani az egyes részfeladatokra vonatkozóan. Ezek a képességek szintén fejleszthetők a lovaglás során ( pl: akadálypálya használata ).
Vizuális, térbeli érzékelés
Ez a képesség magában foglalja a formák és terek közötti különbségek, összefüggések, illetve a formák és környezet közötti kapcsolat megértését. Az itt elvégzendő gyakorlatok a következő ismereteket érintik:
irányok megkülönböztetése ( jobb, bal )
térlátás, tér érzékelés, mely segítséget nyújt azon formák megkülönböztetésében, melyek alakra nagyon hasonlítanak, ám térbelileg különbözőek ( pl.: h és b )
forma érzékelése ( pl.: h és m )
vizuális, sorozatos emlékezés ( p.: emlékezés egy szimbólumra, hogy az adott sorban hol helyezkedett el )
Megkülönböztetés
A lovas megtanulja, hogy mi a különbség nagyon fontos és kevésbé fontos ingerek a környezetében. Ez a képesség a lovaglás során fokozatosan, a lovastudás fejlődésével alakul ki. A lovas megtanul figyelni ló környezeti ingerek hatására bekövetkezett reakcióira.
A gyógylovagoltatás során törekedni kell arra, hogy a gyermek, és a ló között egy meghitt, bensőséges és bizalommal teli kapcsolat alakuljon ki. A lovagoltatás előtt a szülőkkel, vagy a pedagógussal történő személyes találkozás alkalmával tájékozódunk a gyermekek egészségügyi állapotáról, a lovagláshoz való hozzáállásukról
Amiben az alternatív képességfejlesztő terápia segíteni tud:
Életkori krízisek feldolgozása
Érzelmi stressz oldás
Stressz kezelés
Evészavar
Memória-, hallás-, és látászavar
Koncentrációzavar
Tanulási zavar,
Írási-, olvasási- és számolási készségek fejlesztése
Hiperaktivitás
Hanyagtartás, tartás javítás
Általános kondíció javítás
Maga a terápia:
Kifejezetten a gyerekek mentális és fizikai késségeinek, képességeinek fejlesztésére szolgál, akár önálló, akár kiegészítő terápiaként. Agyintegrációs, energetizáló és stresszoldó gyakorlatokkal segít a tanulási nehézségek feloldásában, ezáltal a gyermek eredményesebb lesz a tanulásban, nő az önbizalma, magabiztossága, jobban tud figyelni és koncentrálni, energikussá válik. A terápia révén a gyermek képes lesz a napi stressz kezelésére, önmaga és mások elfogadására, céljai elérésére, pozitív gondolkodásra és a konfliktusok kezelésére. A terápiás gyakorlatok javarészét lovon végezzük, de bizonyos elemek nem lóhoz kötöttek, így a gyerekek minden nap végezhetik őket otthon és az iskolában is. A gyakorlatok különféle csoportosítása különböző területeken segít, mint például olvasás, írás, számolás, stresszmentes tanulás, jó alvás, összpontosítás megtartása. A foglalkozás egyénileg történik, maximális tekintettel a "kis vendégre" és az ő igényeire. Az első alkalom a személyes ismeretségről, a bemutatkozásról, a problémák feltárásról, a terápiás célok meghatározásáról szól. Megismerkedünk egymással, a környezettel és a lovakkal, átbeszéljük a következő alkalom várható forgatókönyvét és a szükséges felszereléseket (megfelelő öltözet - kényelmes nadrág, zárt cipő; egy kis palack víz...); a továbbiakban pedig a kitűzött cél eléréséhez szükséges gyakorlatok kerülnek bevezetésre játékos elemekkel kombinálva, hogy a gyermekek örömüket leljék minden foglalkozásban.
Források: https://lovasterapia-szeged.com és www.lovasterapia.iweb.hu